U Petrolu, unatoč upozorenjima o besmislenosti daljnje regulacije goriva, barem za redovito usklađivanje marži.
Petrol ističe
besmislenost daljnje regulacije cijena uz ograničene marže za razvoj
tržišta naftnih derivata u Sloveniji. Stoga pozivaju na razmatranje
njegovog ukidanja. No, ako ostane, predlažu barem redovito usklađivanje
gornje granice marži rasta troškova. U protivnom će, kažu, stradati
ulaganja u zeleni prijelaz. Predsjednica uprave najvećeg slovenskog trgovca naftnim derivatima
Nada Drobne Popovič u razgovoru s novinarima podsjetila je da je prošle
godine zbog regulacije cijena, najprije s capom, a kasnije regulacijom
putem formule, a u svjetlu naglog rasta burzovnih cijena naftnih
derivata i ostalih ulaznih troškova pretrpjela oko 180 milijuna eura
poslovne štete. Neko su se vrijeme motorna goriva čak prodavala ispod
cijene koštanja. Cijene izvan autocesta i brzih cesta ostaju regulirane i ove godine,
no za sada se ne čini da Vlada razmišlja o novom oslobađanju cijena u
cijeloj zemlji. Petrol je naručio stručnu studiju o svrsishodnosti
regulacije cijena na slovenskom tržištu na Ekonomskom fakultetu u
Ljubljani kako bi se ispitala izvedivost regulacije u Sloveniji. Na temelju rezultata studije koju su izradili profesori Marko Hočevar
i Janez Dolšak, u Petrolu su utvrdili da regulacija više nema smisla.
Ako kratkoročno ima smisla ublažiti najveće cjenovne šokove, prema
autorima studije, dugoročno ne djeluje učinkovito na smanjenje
inflacije. Ne otklanja temeljne uzroke toga, koji su u ovom slučaju uglavnom
visoke cijene naftnih derivata na tržištu, a istovremeno ograničava
inače učinak slobodnog kretanja cijena, tako da one učinkovito
preusmjeravaju potražnju na jeftinije alternative . Na temelju studije i podataka za razdoblje 2016.-2021., Petrol smatra
da je tržište u Sloveniji dovoljno konkurentno unatoč samo tri igrača.
Kako je istaknula Drobne Popovič, to je vidljivo i u usporedbi marži
među europskim zemljama. Na temelju javno dostupnih statističkih podataka, to pokazuje da je
prosječna marža u Sloveniji između 2016. i 2021. za 95-oktanski benzin i
dizel bila najniža među 27 članica EU i iznosila oko 60 posto prosjeka
EU, dok je njezin rast u spomenutoj razdoblje bilo za benzin ispod
prosjeka Unije, ali više za dizel. Prema rezultatima studije, marža u Sloveniji je i najniža u EU po
udjelu marže u konačnoj maloprodajnoj cijeni. U spomenutom razdoblju
njegov je udio dosegao prosječnih 7,8 posto za benzine, odnosno 6,8
posto za dizele. Sindikalni prosjek bio je 11 posto odn 12,1 posto. U Petrolu, kaže Drobna Popovič, procjenjuju da je slovensko tržište
dovoljno konkurentno, no niske marže zapravo obeshrabruju nove igrače od
ulaska na tržište. To je, kažu u Petrolu, još više naglašeno aktualnom
regulacijom cijena za koju procjenjuju da više ne omogućuje postizanje
zajedničkih ciljeva tvrtki, države i potrošača. Petrol stoga poziva Vladu da preispita smisao regulacije. U slučaju
da se tako nastavi, predlažu barem transformaciju mehanizma određivanja
cijena. To se mijenja svakih 14 dana sukladno kretanju burzovnih cijena
naftnih derivata i tečaja eura prema dolaru, a tome treba dodati dodatak
za bio komponentu, članarinu Zavodu za robne rezerve i maržu koja je
trenutačno ograničena na najviše 95 oktana benzin 9,94 lipe po litri, a
za dizel na najviše 9,84 lipe. Povrh svega toga, tu su obvezne ekološke
pristojbe, trošarine i na kraju porez na dodanu vrijednost. Iz Petrola ističu kako fiksna marža omogućuje Petrolu i drugim
trgovcima prilagodbu sve višim cijenama raznih inputa roba i usluga, kao
što su npr. prometa, te na rast cijene rada. Prema upozorenjima
Petrola, to je u posljednjem razdoblju bilo znatno. Stoga, u slučaju nastavka sustava regulacije, predlažu prilagodbu
formule kako bi se cijene mijenjale svakih sedam dana, a istovremeno bi
se marža također dva puta godišnje usklađivala s kretanjem troškova,
npr. lančani indeks bruto plaća u sektoru, usluge bitne za prodaju
naftnih derivata, industrijski proizvodi potrebni trgovcima za
poslovanje te financijski troškovi. Prilagodba bi se odvijala u proljeće
i jesen. Ne dogodi li se te promjene, kažu u Petrolu, stradat će ulaganja u
infrastrukturu za prelazak na alternativne izvore i pogone u prometu te
za prelazak na obnovljive izvore iu energetici iu prometu. Zbog
nepovoljnog poslovnog okruženja Petrol je već smanjio planirani obujam
investicija za prošlu i ovu godinu s 230 milijuna eura na 130 milijuna
eura. Prema riječima predsjednika uprave, tvrtka će već nekako snositi
učinke uredbe, a ove godine počet će značajno smanjivati troškove na
svim razinama. No, s druge strane, bit će prisiljen smanjiti razvojna
ulaganja, čime će Slovenija zaostati u neizbježnom prijelazu na zelenu
mobilnost, dodala je.